Marqt

Winst begrenzen voor betere producten

Ze hebben een ijzersterk concept. De supermarktketen mag zich sinds de opening van het filiaal aan de Ceintuurbaan in Amsterdam ook een bewezen succes noemen. Misschien is Marqt wel de weg voorwaarts…

Van onze BlogMasters verslaggever.

‘Laten we om te beginnen vaststellen dat de prijzen met gemiddeld dertig procent gedaald zijn sinds de start’, zegt Quirijn Bolle, oprichter en visionair achter de supermarktketen, die in een kleine tien jaar gegroeid is tot vijftien filialen. ‘Dat doen we onder meer door naast het potje handgemaakte biologische pesto een ook gezonde maar op iets grotere schaal geproduceerde pesto te zetten. Dat onze klanten die keuze kunnen maken… daar gaat het om.’

Mens, dier en milieu
Wat steekt er verder allemaal achter? Bolle heeft een internationale carrière bij Ahold op zijn c.v. staan, en reisde de hele wereld over om supermarktconcepten te bekijken. Zo kwam hij tot het inzicht dat het ‘winstprincipe’ grote problemen oplevert. Winst maken brengt het drukken van de kosten met zich mee en dat gaat, meent hij, uiteindelijk altijd ten koste van mens, dier en milieu. ‘Je probeert dan zo goedkoop mogelijk te produceren, dus betaal je je mensen zo weinig mogelijk. Je probeert van concurrenten te winnen die dan weer mensen moeten ontslaan. Je zorgt dat het pand zo weinig mogelijk kost en dat bepaalt het straatbeeld. Je betrekt het vlees van een industrie met dieren in te kleine hokken. Je verspreidt chemicaliën over groente en fruit zodat ze te snel groeien en er haast opgemaakt uitzien. Ga zo maar door.’

Duivels plan
Dat klinkt allemaal alsof er een soort duivels plan achter steekt maar het zijn, volgens Bolle, als winstmaximalisatie je doel is, logische gevolgen van de dagelijkse afwegingen. Uitgangspunt van Marqt – winst begrenzen in plaats van maximaliseren. De overwinst gaat terug naar de leverancier en de klant, in de vorm van eerlijke prijzen en assortimentverbetering. En zo ontstaat er iets dat ze bij Marqt, ‘marqtwerking’ noemen.

Radicaal
Het is een radicale benadering die zich pas recent commercieel bewezen heeft. Bolle: ‘Eerst moet je investeerders er van overtuigen dat het een goed idee is. Daarna moet je ze ook nog vertellen dat je minstens tien zaken nodig hebt om jezelf in stand te houden. De tiende zaak, aan de Ceintuurbaan in Amsterdam is een mijlpaal. We hebben een open pui, zodat het hele straatbeeld weer is gaan leven. IJzerhandel C. van der Meulen heeft er jarenlang gezeten en de eigenaars daarvan zijn oprecht blij met wat het geworden is. En nu de zaak loopt kun je zeggen, ons bestaansrecht is aangetoond. We hebben deze zomer tijd om weer eens goed te kijken naar wat we nog meer kunnen bieden, wat er nog meer aan lekkere duurzame en gezonde producten bestaat. We zitten in een fase waarop ik me lang heb verheugd.’

Marqt  
Hoofdkantoor
Barentszplein 7
1013 NJ Amsterdam
Tel: 020 820 77 00

(C) 2016 * BlogMasters

Close Comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.